خرید شال 1390، افتتاح پروژه آزاد راه تهران شمال

تامین منابع مالی از مهمترین مشكلات و موانع در سیر احداث آن و تاخیر در پروژه بود.

به گزارش شبكه خبر مجری طرح‌های ساخت و توسعه شبكه‌ آزادراه‌ها با بیان این مطلب در برنامه 45 دقیقه افزود: عملیات اجرایی آزاد راه تهران- شمال بزرگترین طرح راه سازی ایران است و در سال 1375 آغاز شد و این طرح با چالش های بسیاری در زمینه تامین منابع مواجه بوده است.

منتظری گفت: طولانی شدن پروژه های عمرانی در كشور در همه بخشها وجود دارد و تاخیر در پروژه ها ی زیر بنایی به اقتصاد كشور خسارات وارد می كند.

وی با اشاره به مشكلات اداری موجود بر سر راه پروژه گفت : عقد قرارداد مشاركت با بنیاد مستضعفان در سال 1375 منعقد و بنا شد سهم بنیاد از محل تملك اراضی و واگذاری آنها تامین شود كه به علت برخی محدودیت ها، این مسئله اتفاق نیفتاد تا این كه در سال 83 از طریق فاینانس با یك شركت چینی و در سال 84 با تأمین اعتبار و انجام كارهای بانكی عملیات اجرایی با شرایط جدید شروع شد.

مجری طرح‌های ساخت و توسعه شبكه‌ آزادراه ‌ها گفت: به این ترتیب باید سال 85 را سال اول اجرای پروژه دانست.

منتظری با اشاره به مشكلات تامین منابع آسفالت برای آزاد راه گفت : هم اكنون در منطقه 4، كارخانه آسفالت احداث شده است و 8 كیلومتر از 121 كیلومتر این آزاد راه، آماده آسفالت است.

وی گفت : منطقه چهار پروژه حدود 41 درصد پیشرفت فیزیكی داشته و در مجموع كل پروژه در حدود 14 تا 15 درصد، پیشرفت كرده است.

مجری طرح‌های ساخت و توسعه شبكه‌ آزادراه‌ها افزود : اهمیت تامین منابع برای عملیات اجرایی آن بسیار با اهمیت تر از مشخص كردن پیمانكار است و همین تامین اعتبار ما را مجبور به انتخاب پیمانكار خارجی می كند ضمن اینكه جذب منابع خارجی برای كشور سود آور است.

وی تصریح كرد: تاخیر افتادن زمان اتمام پروژه موجب از دست دادن فرصتها است.

مجری طرح‌های ساخت و توسعه شبكه‌ آزادراه‌ها ابراز امیدواری كرد: با اراده مجموعه دولت و دستگاه های مرتبط و نیز تامین منابع، این پروژه تا سال 1390 به بهره برداری برسد.

در ادامه این برنامه دكتر نجفی معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی نیز در گفتگوی تلفنی گفت : با توجه به جلسات مختلفی كه با مدیران پروژه برگزار شده و یا در حال برگزاری است به نظر
می رسد مسایل باقیمانده زیست محیطی بطور كامل حل نشده است.

وی با اشاره به آلوده شدن رودخانه چالوس در پی انجام فعالیتهای راه سازی در منطقه چهار پروژه آزاد راه تهران – شمال و یا ورود آبهای آلوده ناشی از خنك كننده های دستگاههای حفاری در منطقه دو پروژه تصریح كرد: طبیعی است كه توسعه، همواره تخریب محیط زیست به همراه دارد، اما می توان این تخریب را با رعایت نكات ایمنی به حداقل رساند .

وی با اشاره به یكی از پروژه های وزارت نیرو در حوزه منطقه دو آزاد راه تهران – شمال گفت: پیمانكاران این پروژه به اندازه ای ملزم به رعایت نكات محیط زیستی بودند كه منجر به تشكر رییس سازمان حفاظت محیط زیست از وزیر نیرو شد .

نجفی تاكید كرد: متاسفانه حداقل نكات زیست محیطی در اجرای پروژه آزاد راه تهران – شمال رعایت نمی شود .

در ادامه مهندس منتظری نیز با تصریح بر اینكه ما قصد تخریب نداریم گفت: برخی تخریبها طبیعی است اما همواره خود را ملزم به رعایت نكات زیست محیطی می دانیم و نمونه آن احداث كارخانه آسفالت در منطقه چهار بود كه با توجه به امكان احداث آن خود را موظف به اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست می دانستیم كه خوشبختانه این مجوز چند روز پبش صادر شد.