خرید شال خاتمي: درباره «ذخيره ارزي» حساسيت داشتم

سيدمحمد خاتمي گفت: بخش‌هاي آموزش و پرورش اصيل‌تر، موثرتر و نجيبتر از بخش‌هاي ديگر جامعه ما هستند و به دنبال آن، اشتباهاتشان هم كمتر است، اما متأسفانه گاهي برخوردهايي مي‌شود كه متناسب با وضع اين قشر نيست و بايد از بابت اجحافي كه به معلمان مي‌شود، اظهار تأسف كرد.
به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي كه در جمع اعضاي كميسيون فرهنگيان ستاد مركزي ائتلاف اصلاح‌طلبان سخن مي‌گفت، با اشاره به اين كه آموزش و پرورش از مشكلي سابقه‌دار رنج مي‌برد، اظهار داشت: اين مشكل هم به لحاظ ساختار و وضعيت آموزشي و پرورش در كشور ماست و هم به خاطر برخي سليقه‌ها و گرايش‌هايي كه در جامعه ما وجود دارد.
رئيس بنياد باران در ادامه با اشاره به مشكلات موجود بر سر راه بودجه فرهنگي در كشور گفت: مشكل بزرگي كه همواره مطرح مي‌شود، ولي راهكاري براي آن ارايه نمي‌شود، نسبتي است كه ميان بودجه جاري و عمراني وجود دارد. هميشه بودجه عمراني در كشور ما بسيار كمتر از بودجه جاري بوده است و اين بي‌تعادلي با توجه به اين كه به هر حال جامعه به لحاظ توليد و ماليات مشكل دارد، هميشه يك نوع سخت‌گيري نسبت به بودجه جاري را به وجود آورده و در اين راه متأسفانه، نخستين قرباني آموزش و پرورش است، چون بزرگترين بخش بودجه جاري متعلق به اين بخش است؛ هم به لحاظ امكاناتي كه بايدبه دانش‌آموزان داده شود و هم تعداد زيادي حقوق‌بگير در اين سيستم وجود دارند، به همين دليل اين مشكل همواره وجود داشته است.
سيدمحمد خاتمي با اشاره به نحوه هزينه از حساب ذخيره ارزي در دوران اصلاحات گفت: وقتي حساب ذخيره ارزي به وجود آمد، همه دوستان مي‌دانند كه من چقدر روي خرج كردن از اين حساب حساسيت داشتم و مراقب بودم كه حساب ذخيره از مسير خود خارج نشود، به ويژه در عرصه‌هاي جاري هزينه نشود و معتقد بوديم كه بايد از سهم صندوق بخش خصوصي تقويت شود تا بتواند پشتوانه توليد كشور باشد؛ چرا كه با تقويت اين بخش، بسياري از مشكلات ما قابل حل خواهد بود، ولي وقتي مواردي مطرح شد كه معوقه‌هاي فرهنگيان از اين صندوق پرداخت شود، با آن موافقت شد و اين يكي از كارهاي بزرگي بود كه در آن زمان قابل انجام بود.
رئيس مؤسسه گفت‌وگوي تمدن‌ها و فرهنگ‌ها با بيان اين كه رشد اقتصادي در برنامه چهارم توسعه بيش از 8 درصد پيش‌بيني شده است، ادامه داد: در اين برنامه، حدود 5 / 2 تا 5 / 3 درصد سهم بهره‌وري در نظر گرفته شده است كه متأسفانه، با لطماتي كه اين برنامه در اجرا با آن روبه‌رو شده، هم‌اكنون وضع بهره‌وري چندان مطلوب نيست، ولي اگر واقعاً بهره‌وري مهم است، بايد به نقش آموزش و پرورش در اين زمينه توجه شود و روي جاهايي سرمايه‌گذاري كنيم كه به بهره‌وري منجر شود. مطمئنا اگر آموزش و پرورش پويا داشته باشيم، نيروي انساني به گونه‌اي تربيت خواهد شد كه توان، آگاهي و مهارت بيشتر خواهد داشت كه همين امر مهمترين عامل رشد بهره‌وري است؛ بدين سان ديگر نبايد بودجه آموزش و پرورش را صرفا جاري به شمار آورد، علاوه بر اين اهميت فرهنگ ايجاب مي‌كند كه به آموزش و پرورش و آموزش عالي و فرهنگ عمومي توجه بيشتر شود.
خاتمي در ادامه با تأكيد بر نقش نهادهاي مدني تصريح كرد: اين كه به آموزش و پرورش اجازه دهيم بچه‌ها را مدني، مسئول و مطالبه‌كننده حقوق خود و مشاركت‌جو، تربيت كند مي‌توانيم جلوي ول